Радивилівські легенди (на головну)

 

Володимир Ящук

 

Таємниці Козинського замку

 

Десь на початку XVI століття польський король подарував російському боярину Гринькові село Козин. Мав той заслуги звитяжні, а ще більше придворні – умів залагоджувати чвари, від яких потерпала шляхта. З нагоди отримання поселення почав іменувати себе паном Козинським. Після його смерті село перейшло у спадок синам Тихону і Омельку. Минали роки, десятиліття, але в укладі життя мало змінювалося. Навіть коли верховна влада Литовського князівства у стольному Вільні змінилася владою Речі Посполитої.

Козин дістався дітям Тихона - Пилипові і Ганні. Ганні судилося стати помітною особистістю на Волині. Вийшовши заміж за впливового магната Гойського, вона активно займалася благодійництвом, підтримувала православну церкву. А року 1597-го, на схилі віку, подарувала Почаївському монастиреві чудотворну ікону Божої Матері, отриману в подарунок від самого грецького митрополита Неофіта майже сорок років перед тим, коли він при нагоді, перебуваючи в церковних справах у цих краях, заїхав у її родинний замок Орлі. А ще Ганна передала монастиреві чимало земель біля Почаєва понад 200 гектарів, вділила багато коштовностей для оздоблення храму, призначила щорічну грошову данину зі своїх маєтків.

Це згодом і стало причиною конфлікту.

Справа в тому, що після смерті Пилипа Козинського (який, між іншим, прозрів завдяки чудотворному впливові згаданої ікони) спадкоємцем його частки стала дочка Марія, а та передала спадок синові й дочці.

Дочка Варвара Козинська була в шлюбі за князем Андрієм Фірлеєм, вихідцем із роду німецьких придворних польського короля. А Фірлей не міг змиритися з "марнотратством" Ганни Гойської, яка вже відійшла в інший світ, навіть учинив напад на монастир у 1623 році, забрав ікону та коштовності й відвіз усе те в свій Козинський замок саме на кошти Фірлеїв на лівому березі Пляшівки в Козині, на острівку, оточеному водою, вивершували в той час замок-фортецю. Давно немає того замку, але в Козині і тепер знають, де він стояв, розкажуть легенду, повязану з викраденням ікони Почаївської Божої Матері.

Перекази стверджують, що Андрій не лише зневажливо ставився до православних святинь, а й жорстоко поводився з простими жителями Козина. Відомо з документів, що вони не раз у відповідь учиняли підпали панського майна.

Викрадення ікони і нешанобливе до неї ставлення не минуло для Фірлеїв безкарно. На одній із колон Свято-Успенського собору Почаївської лаври висить старовинна картина з підписом: "Стрясение бесом жены лютеранина Фирлея, похитившего чудотворную икону и облекшего свою жену в священническую одежду на поругание в замке Козинском в 1641 г." Отже, намагався глумитися і над одягом священнослужителів, очевидно, теж викраденим у Почаєві: вдягав у ризи свою дружину. Вважається, за це захворіла вона падучою хворобою.

Двадцять років перебувала чудотворна ікона в замку. Однак Фірлеї не дозволяли православним бачити її і відчувати зцілюючу силу святого образу. Тільки за рішенням трибуналу, про що наполегливо турбувався настоятель монастиря ігумен Іов Залізо, ікона була повернута монашій обителі.

А через десяток років через Козин під Берестечко йшло повстанське козацько-селянське військо Богдана Хмельницького. Наслухавшись розповідей про свавілля Фірлеїв, полковники наказали штурмувати замок. І твердиня не встояла. Розповідають, до рук повстанців потрапило чимало зброї. Багато козинців улилося в армію Хмеля.

Польська шляхта відповіла погромами козинських обійсть. Відступаючи після битви, розлючені бойовою невдачею козаки під проводом Івана Богуна завдали остаточного нищівного руйнування фортеці. Після цього вона вже так і не відродила колишньої величі.

Польські військові, переслідуючи повстанців, стали табором під Козином. Загін Яреми Вишневецького заволодів містечком. Воно було вщент зруйноване. На центральному майдані на дубовій колоді рубали голови "заколотникам". Козин було спалено...

Hosted by uCoz